Avstånd

Avstånd på sjön är svårt att bedömma, utan referenspunkter så blir djupseendet knepigt när man tar ut avstånd. 
En förenklad formel (som inte tar hänsyn till jordens något tillplattade form) är avståndet till horisonten i nautiska mil Nm: 2,08 x √ (roten ur) H1 (höjden från havsnivån till ögonen).

Vilket ger ett ungefärligt värde om man står vid havsnivån på ca 5 km till horisonten, och sittandes i en kajak så är det ungefär 3-3,5 km. Så det är inte speciellt långt man ser när man sitter i en kajak. I verkligheten så ser man knappast mindre föremål såsom sjömärken på kanske max 1 km och möjligen en kajak på 1 Nm

Ser man ett uppstickande förmål vid horisonten tex ett fartyg, en fyr etc så blir formeln som på bilden 

Kajakfix - Nya pedaler

Smarttrack är ett bra system för att styra en kajak men ibland har jag saknat en mer stadig platta att ta spjärn mot när man rollar eller stöttar kajaken i stökig sjö. Sen är det alltid lättare att "trycka på" med fötterna när man vill paddla effektivt och möjliggör en mer surfski-liknande fotplacering med fötterna tätt ihop. Valet stod mellan "Big foot plate system" från Expedition Kayaks i Australien eller Lettmanns pedalsystem och då Lettmann finns att köpa hos Kanotcentrum i Göteborg till halva priset av vad Big Foot kostade så blev valet enkelt.

Inga problem med själva montaget då jag bara limmade skenan i botten (hoppas det håller) på kajaken med Sikaflex 591 och skarvade befintlig rodervajer med linan från Lettmann. Justering av pedalerna görs lätt med en "skruv" och sen skjuter man bara pedalerna längs en skena - mer likt min surfski. Resultatet blev riktigt bra och jag har nu testat lite längre paddelsträckor och roll med pedalerna och man får ett helt annat stöd med Lettmann-pedalerna och bättre kontroll på roderutslaget

Kajakfix - flytt av sits

Då jag har haft problem med att ta mig i och ur Taranen med min längd, tidigare har jag sågat bort knästöden och idag testade jag att flytta bak sitsen 4,5 cm. Det behövdes plastas på en bit på sitsen för att få till ett fäste och plastjobbet skall slipas ner och göras snyggare när vädret är lite behagligare att jobba i. Det gjorde en stor skillnad vid i och urstigning.

Enda frågetecknet jag hade var om man flyttar bak tyngdpunkten om det kan påverka kajaken på något sätt särskilt i stökig sjö, vilket jag inte alls har märkt av.
Bandet som fungerar som ryggstöd har en förmåga att glida ner men jag provade att borra ett hål i sitsen där jag fäste ett buntband som har hållit bandet på plats

Kajakfix - K2 - täta skott

K2'an "The Battleship" saknar skott mellan mittluckan och sittbrunnarna så mest för att det vattnet man alltid drar med sig in i sittbrunnen vid i och urstigning inte skall rinna till mittluckan och blöta ner ev packning, så monterade jag i ett skott bakom främre sitsen.
Först så tillverkade jag en grov mall med wellpapp för att sedan skära till en skiva modellpolystyren med 10mm tjocklek och sen strök jag på ytan på skivan med polyester och glasfiber för att slutligen måla ytan med en grå 2 komponents båtfärg, som sedan "plastades" fast i kajaken. 
Skottet framför bakre sittbrunnen är knepigare att få till så det tar vi en annan dag 🙂
Täta skott för packning och kajakens flytförmåga fanns ju sen tidigare längst fram och bak. 

Kajakfix - K2 - sits

Ägnade tid till att montera ryggstöd, vaddering i sitsen samt byte av roderpedaler på Albatrossen. Problemmet med sittställningen i Albatrossen var 3st: 1. Sitsen var för djup vilket gjorde att benen domnade och att ryggen blev som ett "C" 2. Avsaknad av ett ryggstöd gjorde att ryggen pressades mot sargkanten - orsakat av ovan nämnda problem 3. Pedalerna i kajaken gick inte att skjuta fram tillräckligt och att de saknade ett fast stöd. 🤔

Köpte ett stort ryggstöd och vaddering från Kajaksport (här ska sittas bekvämt) och pedaler från Smarttrack på Kajaksidan och jag lyckades återvinna de gamla laminerade fästerna, (hade annars tänkt montera dit hemmagjorda fästen i aluminium) så det gjorde att pedalerna kunde skjutas fram 5 cm vilket gör att jag får plats på ett bättre sätt, ryggstödet är redan testat under paddling så nu återstår ett test av styrningen, resultatet (innan provpaddling) blev riktigt bra. Jobbet med sitsen fixades med en Dremel, en borrmaskin några mejslar samt lite gummicord-linor

Kajakfix - sits/sidostöd

Testade att ta bort sidostöden på sitsen i Taranen. Rockpool levererar med sidostöd för dom som har smalare höfter än vad jag har (no shit), jag har tänkt göra detta länge för att få loss höften vid paddeltagen för bättre rotation, och det är inget jag ångrar 😋

Kajakförråd

Byggde ett kajakförråd, först i 2 våningar som senare har byggts på med 2 våningar, då kajakerna gärna förökar sig  🤪 På bilden är inte dörren klar men jag är rätt nöjd med resultatet

Kajak på tak

Mina första lastbågar för kajak var en biltema-variant typ universial som skulle klämmas fast i kanten ovanför dörren (inga rails). Passformen var sådär tyckte jag och en dag med mycket sidvind så lossnade ena fästet på taket i 80km/h och med hjärtat i halsgropen lyckades jag stanna innan allt rasade av taket, vilket kunde ha slutat i en mindre katastrof.
Efter den incidenten så har jag införskaffat en bil med takrails och ett bättre takräcke från Thule och kajakhållare typ "J-bars" från Thule och Jula. Allting sitter bättre med den lösningen men vid vissa längre transporter och mycket vind ute så brukar jag använda mig av ytterligare ett fäste.

Ett hemtillverkat fäste som består av 2st ihopsvetsade cykelhållare som jag sätter på dragkroken (se bild) det gör att det blir stabilare med ett bredare fäste på taket, då jag har en rätt liten bil och en lång kajak. Jag har i efterhand justerat fästet så att hållaren är höj-sänkbar i olika lägen då det är en väldig skillnad på kajakers olika "rockers" så ena fästet riskerar att hamna i luften

Den här lösningen är jag tacksam för att vi hade på bilen vid resan till Norge där vindarna uppe på fjället tog tag i kajaken så hela bilen gungade, då kändes det fint med ett extra fäste längre bak på bilen, särskilt med en lång och tung K2 på taket

Vågor & Väder

Väder fixar en kajakpaddlare hur enkelt som helst men kraftiga vindar och vågor kan skapa problem. Nedanstående tabeller kommer från SMHI, Meterologiska institutet och från Björn Thomassons utmärkta sida och som alla ger en fingervisning vad som händer med vattnet när vinden tar i.

REKORD OCH SÄRSKILDA HÄNDELSER
Extrema vågor inträffar med jämna mellanrum, ofta vintertid i samband med starka vindar som bygger upp vågorna. Den högsta observerade vågen i Östersjön, 14,0 m den 22 december 2004, uppmättes av det Finska Havsforskningsinstitutet söder om Åland. Den signifikanta våghöjden var vid detta tillfälle 7,7 m. Vid Almagrundet  observerades 12,8 m våghöjd den 14 januari 1984. Den högsta vågen som registrerats längs svenska kusten är 13,0 m med signifikanta våghöjden 7,7 m. Denna våg registrerades vid Väderöarna den 14 januari 2007.

Sannolika vågdimensioner längs svenska kusten

Vindhastighet (m/s)         Medel-      Karaktäristisk     Nyckfull våg       Medelvåglängd
                                       våghöjd     våghöjd    

Östersjön (ost long 14)
3                                       0,5          0,8                       1,5                    10
5                                       0,8          1,3                       2,4                    17
9                                       1,2          1,9                       3,6                    25
11                                     1,6          2,6                       4,8                    35
14                                     2,1          3,4                       6,3                    45
18                                     2,7          4,3                       8,1                    55
23                                     3,5          5,6                       9,3                    65
28                                     4,3          6,9                       10,7                  75   

Skagerack & Kattegatts djupare delar
3                                      0,5           0,8                       1,5                    10
5                                      1,0           1,6                       3,0                    25
9                                      1,5           2,4                       4,5                    35
11                                    2,0           3,2                       6,0                    50
14                                    2,5           4,0                       7,5                    60
18                                    3,5           5,6                       9,5                    75
23                                    4,5           7,2                      12,0                  100
28                                    6,0           9,6                      +15                  +100                               

Tabell med observerade månadsmedelvärden av signifikativ våghöjd i meter
             Huvudskär   S Östersjön   Läsö    Väderöarna  
Jan           1.5               2.3            1,3          1,8
Feb           1.2              1,7             1,7          1,2
Mars         1.0              1,1             1,1          1,0
Apr           0,7               0,9            0,6           0,8
Maj           0,6               0,6            0,6           0,8
Jun           0,7               0,6            0,8           0,9
Juli           0,7               0,9            0,6           0,8
Aug           0,8               1,0            0,7           0,9
Sep           1,1               1,3            0,9           1,2
Okt           1,3               1,6            0,9           1,3
Nov           1,4               1,9            1,1           1,5
Dec           1,5               1,4            1,0           1,4

Karaktäristisk eller Signifikativ våghöjd är medelvärdet i våghöjd på den högsta tredjedelen av vågorna. Enskilda vågor kan vara betydligt högre, maximal våghöjd räknas vara knappt dubbla den signifikanta våghöjden. Meteorologiska institutet betecknar en signifikant våghöjd på 2,5 meter i finska förhållanden som störande också för fartyg och signifikant våghöjd på 4 meter som svår sjögång även för större fartyg.

Tältfix

Mitt Exped Orion tält är helt suveränt på alla sätt, det enda som jag retar mig på är när tältstängerna skall skjutas i tältduken är att hitta rätt, speciellt när jag har kopplat på mitt footprint så blir tältet rörigt när man packar upp det. Öppningen är visserligen rödmarkerad men  ibland är det irriterande att hitta öppningen bland allt "tyg", särskilt om man står i regn & blåst och det är bråttom. Provade att sy fast 10cm långa röda band invid öppningen för att lättare hitta stångkanalerna vid uppsättningen av tältet, och det snabbar helt klart på det hela