Tillbakablick

Jag har givetvis funderat på vad som orsakade den kraftiga yrseln som tvingade mig att avbryta mitt försök att klara HBB. Känslan är fortfarande att det hela påminde om "kristallsjuka" något jag har drabbats av tidigare och blev då sjukskriven i drygt en vecka, sen kan det enlligt tips kunna vara något elekt virus som satte sig på balansen, alternativt att jag inte lyckades få i mig tillräckligt med näring då jag är rätt dålig på att äta de mängder som ändå krävs, kanske kan det trigga igång någon av ovanstående teorier. Vatten och vätskeersättning drack jag i mängder (ca 4-5 liter/dagen) Yrseln var såpass kraftig att jag inte kunde gå rakt fram på plan mark utan att snubbla och ta snedsteg, dagen då jag bröt så tvingades jag krypa ur min kajak upp på land.

Men detta är ingenting jag ångrar att jag försökte mig på att genomföra, då planeringen och förberedelserna har varit lärorika och roliga och jag hade ändå 2 fantastiska veckor på västkusten.

Mitt val av utrustning fungerade utmärkt hela resan förutom min Samsungtelefon som plötsligt började vägra ta emot laddning plus att den laddade ur snabbt, något jag fixade någorlunda med att rengöra USB porten. I övrigt så om jag skulle göra om en liknande resa så hade jag snarare tagit med mig mindre saker på resan än att jag saknade något.

Är oxå nöjd med att jag hanterade alla typer av väder och att jag ändå passerade några tuffa passager på vägen trots mina yrselbesvär. Navigeringen fungerade i princip prickfritt hela vägen och den kanske största vinsten av allt med detta försök är att "inför-träningen" har gjort att mina tidigare rygg- och axel-besvär nästan är helt borta

The End -Strax norr om Varberg

Jag måste tyvärr meddela att jag är tvungen att avbryta min HBB färd, jag har vid flera tillfällen drabbats av yrsel och illamående, förmodligen pga att jag äter för lite eller något slags virus/bakterie som påverkar balansen, känns som en "kristall-sjuka light" . Jag har prövat med vilodagar men jag vinglar och tar snedsteg även på land och att då sitta i en kajak med långa överfarter framför mig som tex Laholmsbukten med ca 4 timmars paddling på öppet hav utan landkontakt känns dumdristigt och direkt farligt, vilket känns tråkigt då resten av kroppen har fungerat utmärkt, men jag har ändå njutit av färden och har haft en fantastisk resa och ångrar absolut inte att jag ändå försökte, och jag har lärt mig massor på denna resa. Beslutet togs när jag korsade Kungsbackafjorden igår morse, en överfart på kanske 5-6 km på öppet vatten där jag fick stora problem med yrsel och kraftlöshet, efter att ha tagit mig iland totalt slut på andra sidan, och i princip kröp ur kajaken, så inser jag att hälsan går före allt annat. Jag tackar alla er för ert för ert stöd med uppmuntrande kommentarer, nu ska jag hem och vila upp mig och umgås med familjen. 😊😊👍

Om du funderar på att paddla HBB, gör det för det är en härlig utmaning men som skall behandlas med största respekt.

Nu ska jag hem och följa dom som just nu fortfarande är ute på sin resa runt kusten, kör på grabbar

Färdens sista låt-titel blir The Doors med "The end"

Dag 11, 9 Juni, Öckerö (Halland)

Skärholmen- Öckerö

Distans 25 km Tot 278 km

Lat 57°22.361' Long 11°56.373`

Vind NV vridande mot V 5-8 m/s

Lär mig nya saker varje dag, imorse kl 05.00 så var kajaken packad och redo för avfärd. Problemet var bara att vattenståndet var betydligt lägre nu än igår, att backa ut kajaken mellan stenarna kändes inget bra med tanke på risk för rodret, då hade jag valet mellan att packa ur kajaken, vända på den 180 grader eller dra upp den med ca +100kg packning kajak på hala stenar, bära upp den 10m på land och vända runt 550cm kajak, givetvis provade jag det senare, utegymmet är nu utökat med "gående marklyft på lutande klippa" --  Den du Arne Tammer. Paddlingen gick bra söderut på en karg kust som kändes näst omöjlig att komma iland på dom fåtal öar som fanns. Kommer tiil Öckerö för lunch men då sade förnuftet  att ta rast och läger, kände mig inte i form för att gå över Kungsbackafjorden när man inte är 100, -säkerheten först. Stannade istället för att äta ordentligt då jag tror att det är det som fattas. Sälmöte 7,8 och 9  var trevligt och minst en säl slog följe en bit.

Inser att jag nu är inne i landskap nr 3 på resan: Halland, och har lämnat Skagerack till förmån för Kattegatt.

Inte har jag seglat på sju hav ännu men 2 så vi kör dagens låttitel: "Sailing on Seven seas" med Orchestral Manouvers in the dark

Dag 10, 8 Juni, Björkviken (strax norr Särö)

Lyngnholmen - Björkholmen

Distans 32 km Tot 253 km

Lat 57°33.440' Long 11°56.737`

Vind S vridande mot V 4-7 m/s

Kom iväg i skaplig tid och tog mig ner mot överfarten vid Göteborgs Hamn. Man känner sig liten i en kajak med så stora båtar som drar förbi, tur man är ganska härdad då hemmavattnen ligger runt Kapellskär. Allt gick fint och färden styrdes mot hamnen i Önnered, en liten trevlig kanal föregår hamnen. Inköp av käk på ICA och trevligt möte med Escape Outdoors, tyvärr inga inköp denna gång. Sen när jag gick tillbaks till kajaken så kom yrseln tillbaks, inte lika illa som förra gången men jag tvingades sitta och ta igen mig ett par timmar innan jag vågade sätta mig i kajaken igen, men nu var energin som bortblåst, körde en stund söderut mot en allt glesare skärgård, men tog läger på en klippa. Besviken på distansen då jag hade räknat med att ha varit vid Kungsbacka-trakten idag, men mår förhoppningsvis bättre i morgon.

Dagens låt får självklart bli Hardcore Superstar & LOK's version av "staden Göteborg" (enormt påkostad videoproduktion)

Dag 9, 7 Juni, Lyngnholmen

Lyngnholmen (Björkö)

Distans 0 km Tot 221km

Lat 57°45.309' Long 11°41.820`

Vind V vridande mot S 10-15 m/s avtagande mot kvällen

Inblåst på en ö, vad gör man då? Jag ägnade mig åt att snacka med fåren på ön, njuta av min enda medhavda öl, som får 5 Kenta av 5 sittandes på en klippa och kollade på båtar som kämpade i vinden, tilltugget till denna fantastiska 3,5'a blev torkat salt kött (riktigt gott det med) Ett styrkepass i naturgymmet var helt gratis, min fantasi på övningar blir bara bättre för varje inblåsning, -Skärgårdens Jane Fonda

Dagens MacGyver:

Jag har haft jätteproblem med att telefonen larmar om "fukt i usb" Det innebär att luren vägrar ta emot laddning, vad göra med hopplöst långt till närmaste elektronikbutik? Lyckades lura i luren en laddning på några få procent, men tillräckligt för en snabb-googling där man på ett forum råder att rengöra USB ingången med en bit silkestyg dränkt med sprit som sedan skall "gnugga rent" kontakterna från smuts (fukt kan omöjligen ha trängt in) Uppväxt med TV serien MacGyver så klippte jag till en smal sårsprits-dränkt "pad", hyvlade ner en tops från medicinväskan ur skeppsapoteket med min kniv som jag sedan tryckte in "tussen" i USB uttaget, den var rätt smutsig och hoppla, så börjar telefonen ladda (iaf tills vidare..)  "Nöjd med mig själv" - telefonreparations-kittet nr 1 syns på bilden

Dagens "Not so MacGyver"

Jag gillar stark chili, för att lyxa till de mumsiga frystorkade rätterna ännu mer så packade jag ner chili med bra styrka på ca 50 000 Scoville. Men krydda aldrig maten i 15 sekundmeter -chili pulvret blåser bara omkring, mest upp i ögonen faktiskt. Blir jag stoppad av sjöpolisen i morgon så blir det garanterat drogtest med dom fina röda ögonen. Imorgon gör vi Göteborg- kajaken och jag

Dagens Band: Red Hot Chili Peppers med Californication

Dag 8, 6 Juni, Lyngnholmen

Skaboholmen- Lyngnholmen (Björkö)

Distans 43 km Tot 221 km

Lat 57°45.309' Long 11°41.820`

Vind vridande mot V 12-17 m/s (klass 1 varning)

Startade tidigt för att inleda ett race med det kommande ovädret som skulle vrida mot väst och rulla i gång mitt på dagen. Körde bara på med en kort bensträckare för vattenpåfyllning. Närkontakt med 3st sälar som gjorde mig sällskap en bit på vägen var trevligt.  Allt gick väl men när vinden stannar upp och vrider 180 grader så vet man att det är bråttom. Sista 1,5 timmes paddling blev riktigt tuff med skum på vågorna och jag fick verkligen ta i allt jag hade för att ta mig framåt. Helt slut fick jag upp tältet på en fin skyddad plats strax norr om Göteborg men när jag gick upp på ett berg så var det svårt att stå upprätt. Söndagen blir jag inblåst, hoppas på bättring nästa vecka. Telefonen fortsätter krångla med att inte ta emot laddning. 43km och vara på land innan kl 13 får vara godkänt

Dagens låt-titel:  "Stormbringer" med Deep Purple

Dag 7, 5 Juni, Skaboholmen

Skaboholmen

Distans 0km Tot 178km

Lat 58°02.118` Long 11°29.958`

Vind S-SV 8-14

Det här var första inblåsta dagen utan paddling, känns frustrerade att ligga på land en hel dag. Kunde ha kastat loss och kört ett par timmar nu ikväll men väljer tidig start imorgon och försöka hitta en bra plats innan nästa blåsväder slår till, SMHI hotar med upp mot 18 m/s från sydväst lördag em- söndag.

En bra sak att ha med sig dagar av inblåsning är en miniradio att ligga och lyssna på (musik/sjörapport om Internet ligger nere) , har testat 2st modeller av billig kvalitet inköpt på Teknikmagasinet och Clas Olsson, dessa var hjälpligt användbara inne i ett samhälle men ute på turerna helt värdelösa. Köpte istället en radio från Sony ICF-P26 som fungerar riktigt bra.

Idag fick jag istället nöjet att gratulera min fru på hennes födelsedag så den svenska flaggan hissades inne i tältet till hennes ära, imorgon är det ju Nationaldagen så här det flaggas 2 dagar i rad.

Dagens låt får bli "Birthday" med Kate Perry

Dag 6, 4 Juni, Skaboholmen

Danholmen-Skaboholmen

Distans 13km Tot 178km

Lat 58°02.118` Long 11°29.958`

Vind SO-S 8-12

Det här var natten då jag skulle få sova, men 00 30 så vaknar jag av en åsksmäll och vindökning, ut och plocka in kläder samt förankra tältet ordentligt för nu tog blåsten och regnet fart, är tältet potentialjordat mot åska?

När man hade fritidsbåt så brukade man kalla båtägare som förtöjde sina båtar dåligt så att dom fick gå upp på natten och fixa med ankaret för "Kalsongseglare" Jag är väl en kalsongpaddlare då 🙂 Vinden som på förmiddagen tog i ordentligt med skum på vågorna gjorde att jag inte vågade mig ut, därav den klena distansen, vinden lade sig sen eftermiddag och SMHI lovade ny kraftig vindökning med regn vid 20-21 tiden så jag passade på att lätta ankar i vind-pausen. Möllesund som passerades ska ha plus för en brygga avsedd för kajaker väl skyltad och allt, annars är det knepigt att komma upp på oftast höga bryggor när man paddlar förbi något mysigt ställe.

Stod sen inför valet att korsa Kråke Fjord med tung dyning från väst med förväntat väderomslag med vindar upp mot 13m/s som enligt prognosen skulle komma närsomhelst, eller stanna på andra sidan, med mörka moln som tornar upp sig så ser plötsligt Kråke fjord hotfull ut. - Äsch ingen minns en fegis så jag drar nytta av paddelteknikkurserna hos Magnus Fischer och trycker ihop knän och fötter och trampar på med benen så jag får bra fart över den öppna fjorden innan vinden tar fart, som ett tecken så försvinner den nedåtgående solen bakom svarta moln precis när jag kommer in i lä av Skaboholmen. Skönt att Rockpool tog fram en kajak som även jag kan paddla på ett bra sätt, 191cm - 116kg - 47 i skor - stel gubbe bryter man inte ner i vad som helst om man ska paddla med rätt teknik, slänger man sen in en dyna under rumpan för att komma upp i sittställningen så sitter jag iaf nästan lika bra som i min surfski.

Nu väntas dåligt väder så ett liknande upplägg imorgon är att vänta. Uppkopplingen här är rätt kass.

Dagens låt med tanke på åskan i natt får bli Thin Lizzy med "Thunder and Lightning" (den turnén hade jag turen att få se)

Dag 5 , 3 Juni, Danholmen

Lindholmen/Fiskebäckskil - Danholmen

Distans 25km Tot 165km

Lat 58°06.575` Long 11°25.580`

Vind S-SW 5-8

Har mått bättre idag men sov lite dåligt igen. Tog mig genom det smala sundet på insidan av fiskebäckskil där strömmen var överraskande stark, fick kämpa att bara hålla 5km/h och en segelbåt som jag mötte hade lä och hängande segel men kom farande i bra fart. Tog vila på ön Danholmen där jag klurar på framdriften när man studerar SMHI's höstväder med ösregn och hårda vindar. Nöjde mig med en kort distans idag då jag vill få kroppen att funka normalt igen så kan vi öka senare.

Någon naturkunning som vet om det bor en gök på varje ö i Bohuslän eller är det samma terrorist som förföljer mig? Och heter det att göken "ko-koar" eller "gökar den" ? Många frågor i luften

Dagens låt med tanke på den tröga motströms-paddlingen som påminde om att paddla på en flod: Styx "boat on the river"

Dag 4, 2 Juni, Lindholmen/ Fiskebäckskil

Dannemark - Lindholmen/ Fiskebäckskil

Distans 54km Tot 140km

Lat 58°15.841` Long 11°29.178`

Vind SW 5-8

Vaknade mitt i natten av en massa närgångna får som samlades nyfiket vid tältet, visste inte om att det gick frigående får på Dannemark 🙂

Passagen vid Valön gick bra kom sen ner i Sote kanal där jag fick kämpa med en skaplig mot-ström. När jag närmade mig Kungshamn så kom illamåendet och en yrsel tillbaks, jag bestämde mig för att gå i hamn men promenaden till Coop på ca 800m gick svajjigt, kände mig rätt snurrig, efter inköp av glass så siktade jag in mig på en pizza med öl, det brukar bota det mesta men inte ens det smakade gott och då är det något fel. Satte mig i skuggan och drack en cola och tog det lugnt och snackade med en trevlig pensionerad läkare som gav klartecken att fortsätta. Vid Malmö-fjord rullade det in en spännande dyning men allt löste sig, blev tidig morgon och (av får) störd nattsömn så trots ett längre uppehåll så är jag nöjd med dagens sträcka.

Dagens låt efter att ha passerat en del fina gamla fiskesamhällen (dom flesta dock förvandlade till fritidshusområden) får bli The Waterboys med "Fisherman's Blues"

Dag 3, 1 Juni Dannemark

Käften- Dannemark

Distans ca 24km Tot 86km

Lat 58°30.810` Long 11°15.633`

Vind NO 5-8

Glömde 2 händelser från gårdagen:

1. Precis när jag sitter och blickar ut över Tjurepannan så ringer min mobil och Kentas "Just i dag är jag stark" ljuder, det tog jag som ett tecken på att inget kan gå fel

2. Upptäcker att min kajak är nästan fylld med vatten i sittbrunnen vid Saltö, full panik in mot land, tankar om läckande skrov far genom huvudet, men efter att ha tömt ut sittbrunnen så misstänker jag att någon rem hade kommit mellan kapellet och sargen och med akterliga vågor som hela tiden sköljde över min djupgående kajak så rann det in ordentligt med vatten som kunde ha slutat illa.

Idag så har det gått segt, jag har brottas med illamående men som släppte lite på eftermiddagen. Fin paddling där jag lyckades fylla en vattensäck trots varningar om en grinig campingägare, blev till att leka ninja och smita förbi med fylld säck. Värmen gjorde att byxorna från Reed Chillcheater åkte på och julklappströjan (bilden) från fina bonusbarnen togs på, torrdräkten packades ner då den fick mig att svettas floder

Liggger nu på den fina ön Dannemark och skall försöka komma iväg skapligt imorgon bitti om kroppen tillåter det.

Dagens låt: Kenta Gustafsson "Just idag är jag stark" https://youtu.be/J5RdjEvvN8A

Dag 2, 31 Maj, Käften

Karholmen - Käften

Distans 33,36km Tot 61,95

Lat 58°41.921` Long 11°14.144'

Vind NO 5-7 vridande mot ost

Började dagen med att försöka hitta en söndagsöppen butik som säljer mobiltelefoner, detta då min helt plötsligt blev varm och tömde batteriet på kort tid, detta har hänt förut vid ett par tillfällen men efter lite pyssel så fick jag i gång mobilen, hoppas det håller i sig. Nu är det inte det den enda elektronik som krånglar, även GoPro kameran trasslar med uppkopplingen mot min fjärrkontroll. Typiskt att på en sådan här resa där man lever spartanskt så är det den moderna elektroniken som fallerar.

Efter gårdagens pärs med att ta sig igenom strömmen av motorbåtar in/ut till Strömstad på en lördagseftermiddag där man känner sig som en gångtrafikant på Essingeleden så var det skönt att åka iväg till ett lugnare parti av skärgården. Lunchstopp på trevliga Lindholmen med ett bad i solen var riktigt skönt. Fortsatte neråt i lugnt tempo då jag ville brottas med Tjurepannan på kvällen då vinden oftast lägger sig vid 18-19 tiden.

Passagen gick fint men man känner trots ostlig vind att det händer saker i vattnet utanför Tjurepannan, förmodligen strömt vatten som ger konstiga vågor. Hamnade sen på ön Käften där jag nu skall försöka sova ikapp de senaste dagarnas dåliga sömn.

Dagens låt med tanke på allt elektronikstrul "21st century digital boy" med Bad Religion https://youtu.be/TYApdmp6je8

Dag1, 30 Maj, Karholmen

Svinesund-Karholmen

Distans 28,59km Tot 28,59

Lat 58°55.281' Long 11°08.885'

Vind NO 5-7 byig vind

Kändes vemodigt att åka till starten och lämna hustrun under så lång tid så magkänslan var sådär på vägen ner, men vi kommer förhoppningsvis ses utefter resan. Sonen med flickvän ställde upp som chaufför.

Något sen start i ett rörigt sund där norska motorbåtar kom på rad och rev upp svall vid sjösättningen, som inte var helt lätt bland stenarna.  Efter att ha tagit mig genom ett sund med ordentligt strömt vatten och kommit ut i Singlefjorden som delar Sverige och Norge så dök en säl upp invid kajaken nästan direkt, och genast kändes världen lite gladare. Fin paddling i solsken och värme men som ostkustpaddlare så är man inte van med den "vågstuts" som är här men det blir ju mer spännande och intressant så här.  Kajaken har nog aldrig haft så mycket last men höll ändå skapliga 7,5-8,5 km/h i början, sen när jag lärde mig hur den beter sig med denna tunga last så höll den imponerande 10-10,5 km under någon timme i medvinden utan någon direkt puls. Att jag innan starten fick den bästa blåbandet-presenten man kan få av sonen & dottern gjorde min dag, den tröjan skall bäras ofta under resan.

Tröttheten efter att ha stigit upp 03.00 slog till så det blev tidig kväll.